Global Media & Corporate Inquiries

Senior Associate,
Global Marketing & Communications

State of Dutch Branding

Onderzoek Interbrand: Nederlandse branding rust op wankele basis Merendeel Nederlandse brandmanagers beschikt niet over elementaire tools informatie Amsterdam, februari 2010 – Het merendeel van de Nederlandse brandmanagers beschikt niet over de elementaire tools en informatie die nodig zijn om sterke merken te bouwen, zo blijkt uit een onderzoek van Interbrand Amsterdam onder marketeers in Nederland. Aanleiding van dit onderzoek was de signalering dat Nederlandse merken op Interbrand’s ranglijst van honderd meest waardevolle merken ter wereld in waarde dalen, in tegenstelling tot merken in vrijwel alle andere Europese landen.

De onderzoekers vroegen 350 Nederlandse branding‐ en marketingprofessionals in een uitgebreide 'health check' naar de huidige staat van branding in Nederland. De onderzoekers concluderen een gebrekkig inzicht in de waarde van de eigen merken, het keuzeproces van de klant en de betrokkenheid van de eigen organisatie bij het merkconcept.

“Bij de 10de editie van ons Best Global Brands‐onderzoek, signaleerden wij een zorgelijke trend: Nederlandse merken dalen in waarde, terwijl de merkwaarde in vrijwel alle andere Europese landen stijgt. We wilden uitzoeken hoe dat komt”, aldus Josh Feldmeth, Managing Director van Interbrand Amsterdam.

Nederlandse branding rust op wankele basis Een opmerkelijke conclusie die uit de onderzoeksresultaten naar voren komt, is dat 83% van de Nederlandse brandmanagers vindt dat hun merk grote invloed uitoefent op de aanschafbeslissingen van de klant, terwijl bijna de helft van deze managers (47%) geen gebruik maakt van de basisgereedschappen van het vak:

•Slechts 37% kan de merken financieel waarderen of het rendement op investeringen in merken en marketing meten
• Slechts 53% ondervraagt de klanten over het merk
• Slechts 44% ondervraagt de eigen medewerkers over het merk

Het internationale merkenpodium Interbrand heeft deze studie eerder wereldwijd uitgevoerd, wat de branding consultancy in staat stelt een vergelijking te trekken tussen Nederlandse brandmarketeers en hun collega’s elders. De meest opvallende bevindingen:

•De mondiale brandmanagers zijn eensgezinder dan de Nederlandse: 36% ziet consistentie als belangrijkste succesfactor, terwijl de Nederlandse brandmanagers met 12% authenticiteit/kwaliteit bovenaan zetten.
•De internationale studie laat zien dat de meeste brandmanagers aangeven dat hun merkbudgetten te krap zijn (63%), terwijl de Nederlandse brandmanagers tevredener zijn met wat ze krijgen (slechts 24% vindt dat ze te weinig financiële middelen hebben).

Financiële waardering van het merk staat in kinderschoenen Interbrand concludeert dat de financiële waardering en operationalisering van het merk in Nederland nog in de kinderschoenen staat. Feldmeth: “De huidige Nederlandse economie stoelt op een handelstraditie, een praktisch arbeidsmoraal en een onwankelbaar geloof in vaste activa. En hoewel we weten dat immateriële activa een groter deel van de bedrijfswaarde vertegenwoordigen dan vaste activa, blijft de brandingpraktijk in Nederland achterlopen bij die van vergelijkbare economieën. Tegelijk biedt dit de Nederlandse brandingpraktijk wel volop kansen en mogelijkheden.”

Over Interbrand De branding consultancy Interbrand (1974) stimuleert de dialoog over de rol van het merk als asset. De onderneming telt momenteel 36 vestigingen in 25 landen. Interbrand combineert de strategische en analytische kwaliteiten van een bedrijfskundig adviesbureau met de ondernemingsgeest en creativiteit van een branding‐ en designbureau en helpt klanten merkwaarde te creëren, verbeteren, onderhouden en evalueren. Interbrand geniet brede bekendheid en waardering als samensteller van de jaarlijkse Best Global Brands‐ranglijst, die op 18 september aanstaande weer gepubliceerd zal worden. Interbrand is initiatiefnemer van brandchannel.com, een breed georiënteerd opinieplatform voor branding. Kijk voor meer informatie over Interbrand op www.interbrand.nl.

Noot aan de redactie, niet voor publicatie Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Fleishman‐Hillard
Tel.: +31 (0)20 406 59 30